- Written by Netwerk SaRA
Tijdens een crisis is de persoon zelf vaak niet in staat aan te geven wat of wie kan helpen. Een crisiskaart informeert over hoe de cliënt wenst dat er gehandeld wordt wanneer hij of zij zich in een crisis bevindt. Een crisiskaart geeft omstanders persoonlijke en praktische handvaten om hulp te bieden gedurende een crisissituatie.
Een crisiskaart is een persoonlijk, klein opvouwbaar kaartje en vormt een hulpmiddel voor iedereen die vatbaar is voor een (psychische) crisis of verwardheid. Een crisiskaart kan de samenvatting zijn van een crisisplan en geeft informatie over hoe te handelen in een (dreigende) crisissituatie, welke contactpersonen geïnformeerd moeten worden en hoe de cliënt geholpen wil worden.
De hulpverlener stelt samen met de cliënt en zijn of haar naaste de crisiskaart op. Het is belangrijk dat de informatie op de crisiskaart afgestemd blijft met de huidige situatie en context (naasten, omgeving, zorg …) van de cliënt.
De eigenaar van de crisiskaart draagt deze bij voorkeur altijd bij zich en kan deze aan een omstander geven mocht dit nodig zijn. Een hulpverlener die een persoon in crisis treft kan ook naar een crisiskaart vragen.
De crisiskaart bestaat in een klein formaat om handig te bewaren (bijvoorbeeld in portefeuille).
Het bestelformulier voor crisiskaarten kan je hier vinden.
Meer info: info@netwerksara.be of joris.dhooghe@multiversum.broedersvanliefde.be